
CZY JEST MI POTRZEBNY BUDŻET DO PROWADZENIA KLUBU FITNESS ?
„Czy jest mi potrzebny budżet do prowadzenia klubu Fitness ? „
Żeby jednoznacznie odpowiedzieć na postawione pytanie należy zastanowić się czym tak naprawdę jest budżet?
Słowo budżet pochodzi z języka angielskiego ( budget ) i oznacza w wolnym tłumaczeniu „CASH FLOW IN – WPŁYW GOTÓWKI oraz CASH FLOW OUT – ODPŁYW GOTÓWKI „ a tłumacząc na język potoczny jest to „ ZESTAWIENIE PLANOWANYCH ZYSKÓW ORAZ KOSZTÓW „ .
W zasadzie już powyższa geneza słowa budżet odpowiada na postawione pytanie , czy jest mi potrzebny budżet do prowadzenia klubu Fitness? Dlaczego ?
Kluczowym słowem jest „ planowany „ ! A właśnie czy aby na pewno ? Czy w każdym klubie ?
Otwierając jakiekolwiek przedsiębiorstwo zaczynamy od biznes planu w którym szczegółowo rozpisujemy planowane zyski i koszty . Czy klub fitness możemy traktować jak przedsiębiorstwo ? Oczywiście z biznesowego punktu widzenia tak .
Oczekiwania vs rzeczywistość !
W Polsce branża fitness jest stosunkowo młoda natomiast jest na pewno jedną z najprężniej rozwijających się w europie co generalnie jest związane z powstaniem mocnej klasy średniej oraz stopniowo bogacącym się społeczeństwem. Z roku na rok Polacy wydają coraz więcej pieniędzy na własny rozwój ( w tym dbanie o zdrowie i ciało ) i potrzeby wyższego rządu .
Wzrasta popyt na profesjonalne usługi takie jak leisure & fitness ponieważ coraz więcej osób z nich korzysta.
Powstają nowe , coraz większe, wyspecjalizowane i lepiej wyposażone kluby. Swoją ekspansję w naszym kraju rozpoczęły już liczne fitness korporacje z kapitałem zagranicznym a co za tym idzie z know how.
W zderzeniu z dobrze zaplanowaną konkurencją nierzadko nasze rodzime kluby istniejące na lokalnym rynku czasem lat kilkanaście, przegrywają bądź ich życie mocno się komplikuje .
Jako firma konsultingowa bardzo często spotykamy się z sytuacją w różnych częściach kraju, gdzie funkcjonują kluby ( czyt. Przedsiębiorstwa ) bez jakiegokolwiek zaplanowanego budżetu .
Jak zatem taki budżet stworzyć? Co należy brać pod uwagę ? Z jakich składowych będzie się składał ?
Profesjonalny budżet tworzymy na rok następujący nie później niż 2 miesiące przed końcem bieżącego roku aby mieć czas omówić go i zaplanować działania z managerami klubów ( jeśli jest to sieć ) czy managerem , kierownikiem , właścicielem, managerami działów.
Powinien uwzględniać 3 sezony w roku fitnessowym :
- Od stycznia – maja ( czasem również 06 ) sezon wysoki branży fitness
- Od czerwca – sierpnia ( w zależności od specyfiki miejsca np. Klub na wsi , bazujący na klientach z pobliskich uczelni wyższych – możemy tu zaliczyć również wrzesień) – sezon niski ( najtrudniejszy ) .
- Od października – grudnia ( grudzień musi być zaplanowany specjalnie z wykorzystanie świąt i prezentów mikołajkowo-świątecznych) – II sezon wysoki .
Planujemy w rozbiciu kwartalnym z podziałem na sekcje :
-statystyki członkowskie
– wpływy ( wraz z ich dywersyfikacją )
– koszty zmienne( szczegółowo z uwzględnieniem niskiego sezonu ) np. koszty marketingowe
-koszty stałe
– EBITDE ( z ang. „earings before interest, taxes, depreciotion, amortization” , czyli zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań, podatków, amortyzacji ) w oparciu o planowaną ilość klubowiczów
( sprzedanych karnetów ) pozyskany i w konsekwencji pozytywny „net gain” .
Zatem czy jest mi potrzebny budżet ?
Zdecydowanie tak bez niego nie zaplanujemy wydatków i przychodów . Nie będziemy mogli zweryfikować naszych wyników finansowych rzeczywistych z planowanymi w przyszłości . Nie będziemy mogli dostrzec pewnych trendów w ujęciu kilku miesięcy i na podstawie analiz wyciągać odpowiednich wniosków.
Jeżeli temat wydał Ci się interesujący zapraszamy na warsztaty dotyczące tworzenia budżetu klubu fitness na nadchodzącym kongresie Body Life 19.11.2017 w niedzielę o godzinie 15:00.
Z pozdrowieniem sportowym FITNESSCLINIC .
No Comments