
JAK WYCENIĆ KLUB FITNESS ?
Jak wycenić klub fitness?
W ostatnim czasie coraz więcej klientów zadaje nam to pytanie gdyż nie są w stanie znaleźć jasnej i klarownej odpowiedzi sami. No cóż pytanie niby proste ale odpowiedz jest już złożona.
Zacznijmy od tego dlaczego ktoś chciałby sprzedać swój klub.
Właścicieli klubów fitness możemy podzielić na dwie kategorie: inwestorów i pasjonatów.
Pasjonaci to grupa osób, którzy swoje pierwsze doświadczenia z branżą najczęściej zdobyli jako instruktorzy, trenerzy pracując w klubach fitness na kontraktach. Są to również byli sportowcy, którzy nie wyobrażają sobie życia bez sportu i po zakończeniu kariery szukali nowego „sposobu” na życie i wybór padł na klub fitness.
Inwestorzy to osoby najczęściej spoza branży, którzy dzięki rozległym kontaktom, żyłce do biznesu oraz twardym danym postanowili zainwestować w sektor fitness. Motywacja do inwestycji dla pasjonatów najczęściej jest chęć zaszczepienia społeczności nawyków aktywności fizycznej i zdrowego trybu życia, No i jeśli uda się przy tym zarobić to świetnie.
Inwestorzy, jak to maja w swoich nawykach inwestują aby zarobić. Jeszcze 2-3 lata temu średnia stopa zwrotu z inwestycji w klub fitness wielkopowierzchniowy była możliwa do uzyskania po ok 4 latach od otwarcia. Teraz jest z tym niestety trochę gorzej.
Jak już pewnie się domyślacie to inwestorzy stanowią największa grupę osób chcących sprzedawać swoje kluby.
Kto kupuje kluby na rynku polskim?
Nie jest tajemnica, że największym graczem na rynku polskim skupującym jest grupa Benefit System. Dlaczego to robią opiszę w kolejnym artykule.
Są 2-3 sieci zagraniczne, które swoj model ekspansji na rynku polskim oparły na przejęciach i budowaniu własnych klubów.
Ostatnia grupa to prywatni inwestorzy mający od 1 do 5 klubów, którzy szukają „good deal” i kupują wtedy kiedy jest okazja.
Można zadać sobie pytanie dlaczego w Polsce nie kupują duże zagraniczne sieci fitness? Odpowiedz jest bardzo prosta – nie maja co kupić 🙂 Sieci te są skłonne pochylić się nad możliwością zakupu innych sieci gdy w grę wchodzi liczba kilkudziesięciu klubów na sprzedaż.
Ok, wiemy już po części kto kupuje zatem dowiedzmy się jak taki klub wycenić, jeśli kiedyś będziecie na takim etapie to wiedza ta może wam się przydać .
Moim zdaniem są 3 modele wyceny klubu/ów fitness.
1.Brand
Ten model oceny wartości jest bardzo subiektywny i opiera się tak naprawdę na indywidualnej wycenie marki przez właściciela. Może zdążyć się tak, że klub który dla was nie jest warty złamanego grosza właściciel wycenia na grube miliony. Zdarzało się tak że kupujący mimo tego że klub który kupował nie zarabiał kokosów był w stanie zapłacić więcej niż cena rynkowa gdyż czuł duży potencjał marketingowy i chciał to wykorzystać. Tej metody wyceny nie stosuje się raczej dla pojedynczych podmiotów, głównie w grę wchodzą tu sieci klubów.
2. Zwrot inwestycji
Metoda ta jest to typowa metoda księgowa. Obliczamy wartość klubu na podstawie środków jakie włożyliśmy aby doprowadzić klub to stanu faktycznego (wraz ze sprzętem) minus amortyzacja(zużycie lokalu oraz sprzętu). Jest to jasny i klarowny sposób, który nie pozostawia żadnych niedomówień.
3.Wielokrotność EBITDA
To obecnie najczęściej stosowana metoda wyceny klubów. Można ja używać zarówno dla jednego klubu jak i dla sieci. Polega ona na obliczeniu rocznej EBITDA, która później mnożona jest przez potencjał danego miejsca do uzyskania określonych przychodów. Taka prognoza jest zawsze ustalana indywidualnie podczas audytu finansowego, w którym bierzemy pod uwagę finansowe dane historyczne oraz plany na przyszłość. Obecnie dla dobrze prosperujących podmiotów realnym wynikiem jest uzyskanie 3-4 krotnej rocznej EBITDA.
Jak widzicie wyceny tych samych punktów mogą być naprawdę różne.
Ok, wiemy już jak wycenić, a jak sprzedać?
O ile wycena może nie przyniesie większych problemów to sprzedaż już może nie być taka łatwa.
Przede wszystkim musimy wzbudzić zainteresowani kupującego a tych na naszym rynku na ta chwile niewiele. Trzeba pamiętać, że inaczej będziemy sprzedawać 1 klub a inaczej sieć.
Co warto przygotować
-dokument o zachowaniu poufności w negocjacjach
-raport finansowy Zyski i Straty za okres 2-3 lata wstecz
-plan operacyjny na kolejne lata
-listę sprzętu w klubie
-listę pracowników
-listę zobowiązań takich jak kredyty, leasing etc.
-listę kluczowych partnerów
Każdy szanujący się kupujący na pewno zleci audyt finansowy i operacyjny waszego klubu lub klubów, na tej podstawie będzie oceniał min. Ile jest w stanie wam zaoferować za kluby ,ale tez czy np. Klub jest w stanie dostarczyć odpowiednia ilość wody wciągu dnia potrzebna dla konkretnego modelu biznesowego kupującego.
Dotarcie do kupujących nie jest łatwe i najczęściej sprzedaż zleca się firmom, które specjalizują się w poszukiwaniu kupców lub tez firmom konsultingowym z branży fitness. Ta opcja jest popularna gdy mamy sieć klubów.
Oczywiście warto tez samemu na własna rękę poszukać potencjalnych nabywców jednak ta opcja wydaje się skuteczna jeśli mamy 1-3 kluby. Warto sprawdzić które z działających podmiotów na rynku są w okresie ekspansji i skupują inne klub. Są sieci mające 5-15 klubów i to one mogą być potencjalnie zainteresowane. Mogą to być również nowe podmioty, inwestorzy prywatni, którzy dopiero co wchodzą na rynek i szukają klubu lub kilku na start.
Jak widzicie jest trochę pracy przy wycenianiu i sprzedaży. Pamiętajcie że każdy klub/y to inna „bajka” i musimy do tematu podejść bardzo indywidualnie.
Nasza firma łączy kupujących i sprzedających kluby fitness. Jeśli jesteś zainteresowany tematem napisz nam wiadomość.
No Comments